Bæredygtigt børnetøj
Det er hvad den nye shop Mini-O står for.Med børnene forrest vil vor tids forudsigelige modebølger, i fremtiden afløses af tsunamier af bæredygtig kreativitet.

Det tror hun på. Iværksætter Bettina Therkildsen, indehaver af børnetøjsfirmaet Mini-o i Hørsholm:
- Mange forbrugere forbinder økologisk tøj med farveløst og umoderne ”hamptøj”. Jeg besluttede mig for at skabe et trendy børnetøjsmærke, der kunne gøre op med den manglende fantasi og fordommene på dette område. Modebevidste forbrugere skal vælge økologisk tøj til deres børn. Ikke fordi det er det eneste rigtige at gøre, men fordi det også er det rigtige at gøre -.
Mærket ”Mini-o”´s styrke er, at det netop i farverighed, design og kvalitet kan konkurrere med de øvrige mærker på markedet. Og naturligvis er indehaveren klar over at tøjet skal kunne findes i de butikker, der i forvejen sælger trendy børnetøj. Men første kollektion af det nye Mini-o er allerede ude i nogle af disse børnetøjsbutikker.
- Vi mærker allerede nu, at mødrene lader bevidstheden om materialernes historie afgøre valget mellem to mærker med samme trendy appel. Naturligvis handler det også om at appellere til samvittigheden, men vore kollektioner kan tilmed sagtens konkurrere på prisen, siger Bettina Therkildsen, hvis ide til dette koncept blandt andet udvikledes af en oplevelse hos frisøren.
- Når min frisør kunne fortælle mig, at hendes kunder er vilde med en bestemt økologisk shampo, så måtte jeg også kunne formå at bevæge forældre til den samme begejstring, når det handler om tøj til deres børn. Og har vi først fat i de første geledder af de kommende generationer, så har vi skabt fremtidens ”eco-warriors”, siger en vildt engageret, men absolut ikke-krigerisk Bettina, med slet skjult henvisning til det logo, som alle børnefamilier inden længe vil have stiftet bekendtskab med.
- Firmaets navn ”Mini-o” og teksten ”organics for kids” blandes blødt med baggrundens mor - barn figur som associerer til helleristninger og fordums pagt med naturen. En fred og nostalgi beskueren og forbrugeren rives ud af med teksten ”eco warriors” i rødt, hængende uden for idyllen, eller vel snarere inde i den fremtid, hvor vore børn befinder sig, vil en og anden af modeverdenens symbolanalytikere måske sige om logoet på Bettina Therkildsens nye børnetøjsmærke.
Men det er måske langt mere sigende at citere Bettina Therkildsen selv: - Jeg har haft flere spændende og lærerige jobs hos IBM, med gode kolleger og ideelle arbejdsforhold, men én tanke har jævnligt meldt sig: Der må være noget andet – en måde hvorpå jeg kan være med til at gøre en forskel i en større sammenhæng!
Privat har hun to små ”aktier” investeret i en fremtid, hvor omtanke og bæredygtighed bliver afgørende for, at verden ikke ender helt ude i hampen. Men hamp eller ej. Sikkert er det i hvert fald, at hun vil gøre alt, hvad hun kan, for at de er klædt godt og trendy på til at ride hele vejen ind i fremtiden på de modebølger, der gerne skulle efterlade et renere miljø til kommende generationer.
Se deres side her:
www.Mini-o.dk